Székhely: Bodajk, Arany J. u. 4/c. Telefon: 70/607-6060
Prevenciós Filmszemle
 
Európai Prevenciós Filmszemlére nevezett filmek
 
 
 
A lopás nem menő
 
A kisfilmet benevező ország – Észtország
A film készítésének éve - 2008
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 4:42; 6:49
Rövid tartalom: Az oktatófilm egységes tematikájú, ugyanakkor 3 különböző videoklipet, foglal magába. Minden klip körülbelül 5 percig tart. Az első klip általános iskolás gyermekek számára készült. Az első klip témája: egy kisfiú szilvát lop valakinek a kertjéből, rajtakapják, a szülők reakciója és a büntetés. A második klip középiskolásoknak készült. Téma a bolti lopás, elkapják, a rendőrség értesítése és a büntetés letöltése. A film harmadik részében egy olyan felnőtt férfit mutatunk be, aki visszaemlékezik a fiatal felnőtt korában elkövetett lopásra és arra, hogy ez hogyan befolyásolta az életét a továbbiakban. Ez a klip, általános és középiskolás diákok számára készült.
 
 
Maradj tiszta
 
A kisfilmet benevező ország – Észtország
A film készítésének éve - 2010
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 13:40
Rövid tartalom: Fő cél: a kábítószer-használat csökkentése a Laane megyei fiatalok körében. Célok: Kibővíteni a fiatalok ismereteit a kábítószer-használat veszélyeiről, előadásokon és összejöveteleken keresztül. Meghívni a fiatalokat az összejövetelekre, ahol interaktív módon tudnak részt venni a kábítószer-használat elleni feladatokban: filmkészítés a kábítószer-használatról. Ezek a filmek az előadásokon kerülnek bemutatásra, hogy segítsék az ifjúsági rendőrség munkáját. A kábítószer-használat (ideértve a cigarettát és az alkoholt is) növekvő tendenciát mutat és a fiatalok úgy tűnik, nincsenek tisztában a kábítószerrel való visszaélés valós következményeivel. Minden rendőrségi hívásnál a Laane megyei rendőrség olyan tizenéveseket állított elő, akik alkoholt, cigarettát fogyasztottak, vagy kábítószer befolyása alatt álltak. Ennek ellenére még nagyon sok tinédzser, nem került a rendőrség látókörébe. Ahhoz, hogy a fiatalok tudatosabbá váljanak a kábítószer-használat veszélyeit illetően, a rendőrség megkezdte az iskolák és oktatási intézmények látogatást, ahol előadásokat tartanak a fiataloknak és a szülőknek is a témában. Az Ifjúsági rendőrség úgy találta, hogy érdekes szemléltető anyagok hiánya miatt nehéz bemutatni a kábítószer-használat veszélyeit a gyermekeknek. A projekt fő célkitűzése, hogy bevonjuk a fiatalokat rövid filmek megírásával és elkészítésével, melyeket a rendőrség felhasznál az előadások keretében. Az elkészült filmek nagy támogatást jelentenek a rendőrségnek, és segítenek abban, hogy a tizenévesek könnyebben megértsék a problémát.
 
 
 
Gyerekek a weben
 
A kisfilmet benevező ország: Finnország
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm hossza (óra: perc: másodperc): 13 perc
Chatszobák, Email, Messenger, közösségek…
Általánossá vált az emberek számára, hogy interneten keresztül tartsák a kapcsolatot másokkal. A gyerekek a kommunikációnak ezzel az új formájával mint a mindennapi élet természetes velejárójával nőnek fel; és a barátaikkal való kapcsolattartásra, valamint ismerkedés céljából is használják.
Azonban az új technológia bűnös célokra is használható. Sok gyerek azt hiszi, 100 százalékosan anonim lehet az interneten, de a felnőtt bűnözők tudják, hogyan találják meg a nyomokat, melyek elvezetnek egy áldozathoz. Információt felfedni egy személy koráról, szülővárosáról és hobbijáról veszélyesebb, mint azt sok gyerek gondolná! És egyáltalán nem sejtik, hogy beszélgetőpartnerük, aki kislánynak mondja magát, lehet, hogy valójában egy felnőtt férfi.
A gyerekek igénylik, hogy megbízhassanak másokban, azokban is, akikkel csak interneten találkoztak, és ez teszi a chatszobákat olyan helyekké, ahol a pedofilok vadásznak áldozataikra. A technológia viszonylag új, és nincs minden felnőtt tudatában annak, hogy milyen veszélyes lehet, ha a gyerekek a kockázatok teljes megértése nélkül használják. Hozzunk létre egy biztonságos virtuális környezetet a gyerekeknek, megtanítva nekik, hogyan kerüljék el a veszélyeket!
MEGTANÍTJUK A GYEREKEINKNEK, HOGYAN MENJENEK ISKOLÁBA BIZTONSÁGOSAN, DE NEM UGYANILYEN HELY AZ INTERNET, AHOL A SZÜLŐKNEK KALAUZOLNI ÉS VÉDELMEZNI KELLENE A GYEREKEIKET?
 
 
Létezem
 
A kisfilmet benevező ország: Finnország
A film készítésének éve: 2008
A kisfilm hossza (óra: perc: másodperc): 7 perc 51 másodperc
A kisfilm rövid leírása: Az áldozatok azonosításának nehézségei
Az emberkereskedelem és a vele járó durva bánásmód napjainkban az egyik legnagyobb kihívás az emberi jogok terén.
Az emberkereskedelem elleni erőfeszítések legfőbb kihívása az embercsempészet áldozatainak azonosítása. A finn hatóságok és a társadalmi, civil szervezetek által azonosított áldozatok száma mindössze tízes nagyságrendű. Az emberkereskedelem ritka vád, még az előzetes nyomozásokon és a bíróságok előtt is.
Nemzetközi szemszögből tekintve, a bíróság előtt tárgyalt emberkereskedelmi esetek során azonosított áldozatok alacsony számának egyik fő oka, hogy az embercsempészet nemzetközi definíciója és annak nemzeti alkalmazása nehezen adaptálható és értelmezhető gyakorlati helyzetekben. A másik ok, hogy az embercsempészetet összekeverik egy hasonló természetű jelenséggel, és az áldozatokat inkább kezelik illegális bevándorlóként, csempészett migránsként, prostituáltként vagy illegális munkásként, mint az embercsempészet sértett áldozataként.
 
 
 
Családon belüli erőszak
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2007
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 5 perc 07
A kisfilm rövid leírása: Egy tanyán élő családi veszekedést mutat be a kisfilm, ahol az édesapa bántalmazza az édesanyát. A három gyermek elmenekül otthonról.
Az anya megoldáson gondolkodik: a szeme egy késre téved, de elhessegeti a gondolatot, ránéz a tanyai segélyhívóra, de nem veszi igénybe. Az ablakon keresztül meglátja a postást, és hozzá szalad ki segítséget kérni.
A film végén a bántalmazott nő beszél róla, hogy évekig tűrte a fizikai és pszichikai terrort, pedig kérhetett volna segítséget.
 
Haverok, buli
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 6 perc 11
 
A kisfilm rövid leírása: Egy lány és egy fiú az esti bulira készülődik. Egy szórakozóhelyen találkoznak, iszogatnak, nevetgélnek, majd táncolnak.
Az egyik lány tánc közben rosszul lesz. A fiúk kikísérik a szórakozóhely elé. Mikor megérkezik a barátnője, magukra hagyják a lányokat, visszamennek szórakozni. A lányok ittasan dülöngélve hazafelé indulnak. Egy elhagyatott parkban az egyik lányt elkapja egy arra sétáló fiatal férfi és megerőszakolja. A barátnője elfut.
A fiúk is elindulnak haza, közben üvegeket törnek, kukákat rugdosnak, végül megvernek egy szembejövőt.
A rendőrségen a fiatalok megtörten ülnek, és hangosan gondolkodnak a történtekről.
 
 
Iskolai lopás
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2009
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 3 perc 17
A kisfilm rövid leírása: A kisfilm egy iskolai lopást mutat be, ahol az elkövetők előre megbeszélt szereposztás szerint követik el a bűncselekményt.
A kisfilm végén egy fényképről a nézők választhatják ki, hogy kik voltak az elkövetők.
 
Iskolai szexuális erőszak
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2009
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 5 perc 15
A kisfilm rövid leírása: A kisfilm két részből áll. Az elsőben egy pár ismerkedését láthatjuk, ahol a lány visszahúzódó. Kiderül, hogy a viselkedése azért furcsa, mert nemi erőszak áldozatává vált.
A második részben lányok „terrorizálják” lány osztálytársukat, és kényszerítik az iskola WC-jében megalázó dolgokra.
A film célja egy beszélgetés megindítása az iskolai erőszak témakörében.
 
Krízis
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 6 perc 35
A kisfilm rövid leírása: A film főszereplője egy kislány, aki a saját életéről mesél. Rossz társaságba keveredett, akikkel ittak, buliztak, bűncselekményeket is elkövettek.
Senki nem törődött vele csak egy pedagógus, aki a viselkedése ellenére kitartott mellette, és végül sikerült a jó útra visszatérítenie.
 
 
Miért?
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm rövid leírása: A prevenciós kisfilm három helyzetet mutat be tanár – diák, diák – diák és tanár – szülő konfliktust. A játékfilmszerű élmény mellett lehetőség van a különböző konfliktus helyzetek megbeszélésére, a megelőzés lehetőségeinek tovább gondolására.
1. Első rész: „Szégyen”
2. Második rész: „A feladat”
3. Harmadik rész: „A megtorlás”
A film nem ad megoldási javaslatot a bűncselekmények megelőzésére, de az alkotás tálcán kínálja a lehetőséget a beszélgetésre, mely során a kollektív bölcsességre alapozva a diákok maguk fejtik ki véleményüket és adnak megelőzési lehetőségeket. Az elkészült kisfilm akár egyben, akár részekben önállóan is feldolgozható.
 
 
Okiratok
 
A kisfilmet benevező ország: Magyarország
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 6 perc
A kisfilm rövid leírása: Fiatalok személyi igazolványt találnak, amit az egyik lány megtart. Néhány hét elteltével szeszes italt vásárolnak egy üzletben, ahol a pénztáros igazolványt kér, hiszen Magyarországon csak 18 év fölöttiek vásárolhatnak szeszes italt. A kisfilm végén a lány néhány évvel később ül egy parkban, és egy levelet olvas, amelyben arról tájékoztatják, hogy az erkölcsi bizonyítványára tekintettel nem tudják alkalmazni. Egy fiatalkori botlás miatt foszlanak szerte az álmai.
 
 
 
 
Erőszak és cyber-zaklatás
 
A kisfilmet benevező ország: Németország
A film készítésének éve:2009
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 00:05:23
A kisfilm rövid leírása: A film a mobiltelefonok alkalmazásával történő erőszakkal és zaklatással foglalkozik; oktatási anyagként is használható, mely bemutatja a fiatalok számára, hogyan reagáljanak, ha hasonló helyzetbe kerülnek.
A kisfilm 5 perces, a német „Abseits?!” (jelentése: „Les?!”) médiacsomag része. Annak köszönhetően, hogy valós események kerülnek bemutatásra, a fiatalok megfelelő betekintést nyernek az adott témába. A filmhez tartozó kiskönyv a tanároknak nyújt alternatívákat arra vonatkozóan, hogy hogyan tervezzék és építsék fel az órát.
A cél a tizenévesek arra való ösztönzése, hogy átérezzék az áldozat helyzetét. Megtanulják, hogy hogyan védjék meg magukat az agresszióval szemben, illetve hogyan segítsenek az áldozaton. A film továbbá tájékoztatást nyújt az elkövető felelősségéről, tettének következményeit tekintve. A kisfilm legfőbb üzenete az, hogy az erőszakos videók terjesztése ugyan nem nyilvánvaló agresszió, de ez is bűntett.
 
 
 
Bárányok élőben –Sheeplive
 
A kisfilmet benevező ország: Szlovákia
A film készítésének éve: 2010
A kisfilm hossza (hr:min:sec):00:03:00 minden egyes történet
A kisfilm rövid leírása: A „Bárányok élőben” – “Sheeplive” egy olyan rajzfilmsorozat, amely egy birka akolban játszódik és rövid történetek során azt mutatja be, hogy a kis bárányok hogyan akarják felülmúlni az emberek nem megfelelő viselkedését a virtuális világban. Jelenleg, kilenc témát dolgoztak fel rajzfilmnek: pornográf tevékenységre rávétel – „grooming”, visszaélés személyes adattal, szeméremsértő fotók készítése és közzététele online, rasszizmus és idegengyűlölet, a szerencsét hozó levelek láncolata, korábbi tévedések a neten, anorexia az interneten, internetes csalás – „cyberstalking” and phishing (jelszóvadászat). Hamarosan további epizódokra is sor kerül.
 
 
 
Légy bátor és mondd ki hangosan
 
A kisfilmet benevező ország: Szlovénia
A film készítésének éve: 2003
A kisfilm hossza (óra:perc:másodperc): 2:46
A kisfilm rövid leírása: A film hét eltérő helyzetben mutatja be az agresszió különböző megnyilvánulásait az általános iskolai diákok körében. Olyan bűncselekményekre koncentrál, melyek nagy valószínűséggel fordulnak elő napi szinten, eltérő környezetben. Ezekben a szituációkban a gyerek felveheti az áldozat, a szemlélő vagy az agresszor szerepét is. A film célja, hogy a diákok tudatosságát növelje, és megtanítsa az egyes helyzetek kezelésekor alkalmazható stratégiákat.
A filmet rendőr, tanár, vagy tanácsadó segítségével ajánlják a diákoknak, akik meg tudják vitatni velük a cselekményt és a lehetséges megoldásokat. Arra is bíztatják a tanulókat, hogy önállóan találják meg a legjobb megoldást az adott helyzetre. Végül a diákoknak világossá válik, hogy
• az erőszak elfogadhatatlan
• a konfliktusok megoldása során felvett bizonyos viselkedésformák elfogadhatatlanok
• nem az áldozatot kell okolni az erőszakért, hanem a zaklatót
• az áldozatnak segítségért kell folyamodnia
• az áldozatnak beszélnie kell az agresszióról, elmondania egy felnőttnek, akiben megbízik
• ha a felnőtt nem hisz neki, az áldozatnak nem szabad engednie és el kell mondania valaki másnak, aki hisz neki
• a kötekedők leggyakrabban a tehetetlen vagy bizonytalan diákokat szúrják ki, az erőszakkal szemben nincs tolerancia